Friday, April 22, 2011

:: Sesi L0ghat Cakap 0rang Melaka ::

Hai guys ....

Mai lah sini, saya nak kongsi sesuatu ni !!

Nak tanya, korang pernah tak cakap @ dengar cakap2 Melaka ni ?

: TAK TAHU ?

!! Kalo gitu ni nak kasi tahu !!

Ramai orang tak tahu & takut bila dengar cakap2 org Melaka ni ..

Sebabnya bahasa yang digunakan tuh macam pekat lagi ka-sau kan?

tapi tuh la ... org kata tak kenal maka tak cinta ...

tak belajar, maka kita tak tahu bahasa dan budaya suatu tempat mahupun negeri ...

Orang Melaka nih, kebiasaan bila mereka cakap kat hujung2 tuh mesti kedengaran 'U' kan ?

Mana taknya macam tuh ... bila yang huruf 'R' tuh ditukarnya jadi 'U'.

Sebagai contoh .. kita dengar sikit sleng orang Melaka cakap !

" Weh, Bakau ... lame nau aku tak jumpe engkau, ape kau buat skang Bakau, memang susah be-be-nau tau nak jumpe engkau nih ... Aku nih memang pantang di-cabau ... Memang kenalah engkau nih nanti ... Bakau !! "

... hahhaahaa ...

Dialog tuh, saya penah dengar sendiri masa kat kampung ... Kalau setakat dengar pakcik2 kat kedai kopi tuh cakap, memang dah perkara biasa ... tapi kadang saya tergelak jugak sebabnya

! KELAKAU NAU !

Sekilas nak bagitahu perkataan lain ...

  • ulau - ular
  • kahau - kasar
  • lahabau- lama tak dengar cerita
  • hawau - hawau kau. tak guna kau tertawa
  • menggigal - lecoh, asalkan dapat saja
  • dak - merujuk kepada orang 'si'
  • gobok/ lemari - almari
  • lopak - pensil case
  • tebongkau - tidur
  • tuang - isi
  • kensal - tuala
  • tiak - panggil
  • kepau - bersepah
  • bongkau - berambus, beredar/ cari barang dlm keadaan tergesa2
  • bebenau (nau) - sangat
  • sahu - tension
- sebenarnya ada banyak lagi ... nanti saya cuba remaind2 balik okay. -

P/S : Nampak kalau berbicara macam nak beperang, nak bergaduh, kena semprot bagai. Tapi itulah tanda kemesraan kalangan yang PURE org Melaka nih ...


0 comments:

Post a Comment