Wednesday, May 11, 2011

:: Jangan Pandang Rendah ::

Ini lah sikap sesetengah manusia yang perasan bagus.
Selalu sangat pandang rendah pada orang-orang yang nampak lemah dari mereka.
Sikap sebegini tidak baik.

Pandangan rendah / lemah ini kebiasaanya pada golongan cacat, OKU, lemah pemikiran, kurang kemampuan dari sudut ekonomi menyebabkan wujudnya jurang antara mereka.

Kenapa perlu ada jurang ?
Perlukah setiap kekurangan itu perlu dibeza-bezakan ? macam ...
cacat - sempurna
OKU - normal
miskin - kaya
bodoh - pandai
dan sebagainya.

Kenapa perlu ada rasa & pandangan sebegini.
Bagi saya, orang yang pandang rendah pada orang lain itulah sangat bodoh sebenarnya.
Kadang-kadang rasa geram itu timbul bila lihat orang yang sempurna fizikal menghina, mentertawa, mengherdik orang yang kurang sempurna fizikalnya.

Masalahnya sekarang, orang yang sempurna fizikal itulah yag kurang sempura dan terencat akal lah sangat-sangat.

Situasi 1:
Pernah saya lihat depan mata saya.
Segolongan budak-budak sekolah ini mengejek-mengejek seorang pakcik. Memang ! memang ! pakcik tuh sengau bila dia bercakap, tapi tak bermakna dia patut diejek dan diperlekehkan. Kesian pakcik tuh. Walaupun dia pandang dan kelihatan senyap sepi bila diperlekehkan, namun saya tahu dalam hati dia mesti sedih. Saya pulak, rasa nak menamp0 jek laju2 budak2 al-bangang tuh.

Situasi 2:
Seorang nenek tua menjual buah durian di hadapan pagar sebuah tempat ini. Sememangnya saya kesian tengok nenek ini sebab kulit dia macam sopak-sopak duduk kat tepi tuh dengan kereta sorongnya yang berisi buah durian comel2 jek.

Daripada jauh saya kesian sangat masa tuh. Rasa nak beli jek durian nenek tuh. Tapi apakan daya saya, masa tuh saya tak mampu nak beli sebab takda duit.

Kesian jugak saya lihat nenek tuh sebab baju dia bertampal-tampal, lusuh. Teringat saya, mana lah pergi anak-anak nenek tuh. Kenapa pada usia sebegini masih lagi melakukan pekerjaan. Sepatutnya dia berehat dah kat rumah bermain-main dengan cucu-cucu dia.
Memang kesian sangat2 !!
Bagi saya, nenek tuh memang seorang yang hebat & gigih.

Disebabkan keadaan nenek tuh yang tak sesempurna kehiduapan orang lain, 2 budak perempuan ini sanggup mentertawakan nenek ini. Nama je golongan terpelajar tapi mentalnya tak menunjukkan terpelajar langsung !! Kurang ajar betul lah. Rasa nak sepak2 je dua ekor tuh.

Selepas 1 jam agaknya nenek tuh duduk sorang2 kat situ tanpa ada seorang pun yang membeli hasil jualannya, nenek tuh pun beredar.

Situasi 3:
Budak terencat akal, sangat naif, lurus bendul di buli, diejek, diketepikan oleh sesetengah masayarakat.
Kenapa ? Sempurnakah masyarakat yang tak terencat akal, tak lurus bendul, tak naif tuh ?
Mereka ingat mereka bagus sangat ?

Bukankah bila adanya perbezaan walau dari sudut apa sekalipun, perlunya kita ini saling tolong-menolong ?
Kenapa yang tak sempurna itu perlu lagi kita tambahkah masalah dengan memandang hina pada mereka.

Mereka tak meminta mereka jadi begini.

Kenapalah semua ini perlu berlaku pada golongan2 sebegini. Perlukah mereka ini dihina. Mereka pun manusia biasa yang ingin kehidupan mereka seperti manusia sesempurna yang ada.

Bagi saya, orang2 yang kurang sempurna itulah sebenarnya hebat. Cuba kita yang sempurna dan normal ini berhadapan dan menjalani kehidupan seperti mereka. Contohnya, orang cacat. Kita yang normal dan sesempurna ini pun belum tentu boleh lakukan macam mereka ini.
Walaupun mereka tak sesempurna dan cacat, ada lagi kehebatan yang mereka miliki. Lagi hebat dari kita yang normal ini.

Allah itu Maha Adil. Walaupun diciptakan hambanya yang kurang sifat fizikal mahupun mental, Allah tetap memberikan mereka anugerah yang kadangkala tidak ada pada manusia yang normal.

Moral of the story: Jangan Kita Pandang Rendah Pada Golongan2 Ini.
Sayangi dan Tolonglah mereka. Akui lah, kita yang normal ini pun memerlukan pertolongan orang lain untuk teruskan kehidupan dan berjaya. Samalah seperti golongan2 ini.

Kita ini sama saja.
Bagi Allah, setiap hambanya itu sama saja di sisinya, tak lebih tak kurang.

So, Jangan Nak Over Acting & berlagak !!


1 comments:

aku punya suka said...

setuju sangat!!
dan izinkan saya mengambil entry anda ini untuk di copy paste pada blog saya..heee

Post a Comment