Saturday, January 23, 2010

Makam Hang Tuah & Hang Jebat




Seperti yg sedia maklum, semua org dh tahu mengenai kisah Hang Tuah dan Hang Jebat dimana mereka ini adalah sahabat baik dari kecil hinggalah mereka dewasa. Mereka juga digelar 5 bersaudara yg trdiri daripada Hang Tuah, Hang Jebat, Hang Kasturi, Hang Lekir dan Hang Lekiu. Mereka berlima ini juga merupakan pahlawan gagah perkasa dan amat disanjung oleh rakyat serta raja pada masa itu disebabkan kekuatan dan sifat kepahlawanan mereka yg dpt mengalahkan ramai musuh.
Namun, pertikaian bermula antara Hang Tuah dan Hang Jebat kerana tindakan slh fhm mengenai perebuatan kuasa Hang Jebat dari raja Melaka menyebabkan Hang Tuah trpksa membunuh Hang Jebat shbt sejatinya yg dianggap saudarnya sendiri. Akhirnya Hang Jebat mati ditgn Hang Tuah setelah dan dikatakan mereka bertarung selama 7 hari 7 mlm tanpa henti. Oleh itu, sejarah mengenai Hang Tuah dan Hang Jebat telah meninggalkan kisah yg cukup mendalam bagi kita org melayu sekaligus menjadikan sejarah ini sebagai ilmu sejarah yg dipelajari di sekolah utk pengetahuan generasi muda.
Jikalau kwn2 ingin melihat makam pahlawan Melaka yg ulung lagi perkasa, kwn2 boleh lah pergi ke:
*Makam Hang Tuah di Kg. Pengkalan Perigi, Tanjong Keling (dlm kwsn perkuburan melayu)
-kubur Hang Tuah ini mmg agak pnjg. Perkuburan ini dipelihara dgn baik sekali dan semasa melangkah masuk ke perkuburan ini, kwn2 akan di perlihatkan mengenai sejarah Hang Tuah dan ianya mengelilingi perkuburan Hang Tuah. (Bolehlah baca kalau ingin mengetahui mengenai sejarah beliau)
*Perigi Hang Tuah di Kg. Duyung - dekat jek di rumah saya. Kwn2 boleh berjln kaki shj. Kalau nak pergi, sy boleh tolong tunjukkan...hehe (dikatakan juga air dari perigi Hang Tuah ini boleh menyembuhkan penyakit. Contohnya demam panas sbb airnya sejuk sgt!...Wallahualam)
*Makam Hang Jebat di Jln. Kg. Kuli, Jonker Street (agak tersorok di rumah kedai Cina)
akhir kata
~SELAMAT CUTI2 MELAKA~








0 comments:

Post a Comment